بررسی شکل و فرم در ریتون های ایرانی (هزاره چهارم قبل از میلاد تا پایان دوره ساسانی )*
نویسندگان
چکیده
ریتون ها ظروف آشامیدنی هستند که در هنر ایران بسیار به چشم می خورند . در کل ظروفی را که جانور سان بوده و دارای روزنه ورود و خروج مایع باشند تحت عنوان ریتون طبقه بندی می نمایند.موجودات مورد استفاده در ساخت این ریتون ها شامل انواع حیوانات تخیلی و واعی می شود.استفاده از ریتون ها از هزاره چهارم قبل از میلاد تا پایان دوره ساسانی در ایران متداول بوده است.تنوع شکل و فرم در ریتون ها نشان دهنده سبک های هنری متنوع در ساخت آنهاست ، ضمن اینکه دقت در نوع نقوش و تزیینات این ظروف شنان دهنده اعتقادات اساطیری و آیینی موثر در شکل گیری انهاست .پژوهش حاضر ضمن بررسی بیش از 140 نمونه ریتون های ایرانی بدست آمده از نقاط مختلف ، ساختار ریتون ها و نیز شکل آنها را مطالعه می نماید.بر این اساس سه دسته ریتون های مخروطی ، شاخی شکل و کوزه ای شکل را می توان تشخیص داد.تزیینات عمده ریتون ها در گروههای مختلف عبارتند از تزیین پیکره انتهایی به شکل موجودات مختلف ، حکاکی نقوش روی بدنه و یا استفاده از حلقه های تزیینی .
منابع مشابه
بررسی پیکرک های انسانی غرب ایران از هزاره دهم تا چهارم قبل از میلاد
هنر پیکره سازی،از جمله هنرهای کهن و با سابقه ی طولانی است که در مناطق باستانی ایران به گونه های متنوع خلق می شده است.پیشینه ی این هنر در ایران، به دوران نوسنگی(حدود هزاره ی دهم ق.م) می رسد. پیکرک های بدست آمده از نواحی باستانی غرب ایران،بیانگر تفاوت در فرم و نحوه ی بازنمایی آنهاست که در زمینه ی بررسی و شناساندن این نمونه های ارزشمند هنری تاکنون پژوهش قابل توجهی ازدیدگاه هنرمجسمه سازی صورت نگرفت...
15 صفحه اولبررسی ساخت عینک در هزاره های چهارم و سوم قبل از میلاد و مقایسه آن با عینک های امروزی
سابقه و هدف: تحقیقات نشان می دهند که بشر از آغاز زندگی بر روی زمین در تلاش بوده که چشم را بشناسد و اطلاعاتی درباره مکانیزم بینایی به دست آورد؛ زیرا متوجه شده بود چشم محیط شفاف شیشه گونه محدبی است که تصویر همه اجسام بر روی آن می افتد (آئینک). در ضمن از طریق روزنه (مردمک)، دیدن ممکن می گردد و در طول حیات نیز با مشکلاتی همچون نابینایی، انحراف چشم، پیر چشمی، مزاحمت نورهای منعکس شده از محیط و آب مرو...
متن کاملمطالعه سیر تحول و تداوم معماری چهارتاقی در شمال شرق ایران از دوره ساسانی تا پایان سده چهارم هجری
فرم در معماری ایران نقش عمدهای ایفا میکند. چهارتاقی گونهای از فرمهای متداول در معماری ایران است و پیشینهای کهن دارد. که با بررسی ساختار و مطالعه روند شکلگیری و توسعه آن میتوان با سیر تحول و تداوم معماری اعصار متمادی ایران آشنا شد. خراسان، از نگاه تعدادی از محققان، خاستگاه معماری چهارتاقی و فرم چلیپایی و پلان چهار ایوانی است نگارندگان مقاله، با این رویکرد، به مطالعه سیر تحول و تداوم فرم چ...
متن کاملبررسی کاربردی چشمی عینک های ایران برای رفع مشکلات بینایی از هزاره چهارم قبل از میلاد در موزه های ایران و جهان
سابقه و هدف: انسان از ابتدای تاریخ با مشکلاتی از بینایی. همچون خطاهای انکساری و پیر چشمی، آب مروارید، انحرافات بینایی، مزاحمت پرتوهای نوری منعکس شده از محیط ونابینایی مواجه بوده است؛ بنابراین می توان گفت در طول تاریخ تلاش نموده بر این مشکلات فائق و برای رفع آنها ابداعاتی را ارائه نماید. در همین راستا بر حسب تجربه فرا می گیرد بجای استفاده از شیوه تنگ کردن شکاف پلکی، از روزنه، شکاف، سایه ب...
متن کاملآیکونوگرافی نماد عقاب و مار در آثار جیرفت (هزاره سوم قبل از میلاد)
برای درک معنایی تصاویر کهن، نیاز به شناخت مؤلفههای نمادینی است که زمانی چون زبان کلامی، معنایی مشخص در فرهنگهای کهن داشتند و به نوعی بازنمایی باورهای اسطورهای بودند. در این باره، آیکونولوژی[1] میکوشد با ارائه روشی علمی در تفسیر تصاویر، معنای این مؤلفهها را روشن کند و بر اساس تحلیل و ردهبندی آیکونوگرافیک آنها، به ارزشهای نمادین فرهنگی دست یابد. مؤلفههای نمادین در نظام نمادین زبانی، خود ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6039
دوره 2
شماره 41 2011
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023